Ieškoti
Geriausia prekių paieška internete, elektroninės parduotuvės
   

Silpnumas
www.infomed.lt Brigita Budrytė
2008-07-17
 
Nuovargis (Fatigue, silpnumas, Tiredness)
 
      Kaip sąvoką nuovargį yra nepaprastai sunku apibrėžti, kadangi kiekvienas žmogus gali tik subjektyviai įvertinti, ar jis yra pavargęs. Dažniausiai asmuo pats pajaučia, kad jam trūksta daugiau miego ir poilsio nei įprastai. Skiriamos dažniausios nuovargio priežastys:
 
● Miego trūkumas;
● Geležies stokos anemija;
● Infekcinės ligos;
● Depresija;
● Vėžys;
● Sulėtėjusi medžiagų apykaita;
● Pagreitėjusi medžiagų apykaita;
● Cukrinis diabetas;
● Chroniškas nuovargio sindromas (CFS).
 
      Dažniausiai žinoma nuovargio priežastis yra miego trūkumas. Miego poreikis skirtingose amžių grupėse labai svyruoja. Mažiems vaikams reikia daugiausiai miego. Pavyzdžiui, pradedantiems vaikščioti kūdikiams gali reikti miegoti tarp 14 ir 16 valandų per parą. Vaikystėje miego poreikis po truputį mažėja. Daugumai mokinių prireikia mažiausiai 10-12 valandų miego, kad jie geriau atrodytų ir būtų produktyvesni dienos metu. Suaugusieji paprastai miega nuo šešių iki aštuonių valandų, tačiau tai gali skirtis kiekvienam asmeniui individualiai. Senstant miego poreikis smarkiai mažėja.
 
      Anemija gali išsivystyti dėl geležies trūkumo, jei šio mikroelemento gaunama mažiau nei 10-15 mg per parą su maistu. Geležis gali būti prarandama ir esant bet kokiai kraujavimo iš skrandžio ar žarnyno priežasčiai (pvz.: esant opai, polipui, hemorojui). Geležies stokos mažakraujystė dažniausiai pasireiškia moterims, kurios turi ilgai trunkančius menstruacinius ciklus. Anemiją gali sukelt ir folio rūgšties ar vitamino B12 trūkumas.
 
      Persirgus tam tikromis infekcinėmis ligomis paprastai nuovargis po to dar jaučiamas dvi-tris savaites. Dažniausiai šių ligų sukėlėjai yra virusai, pakenkiantys žmogaus imuninei sistemai ir sutrikdantys normalų visų organizmo sistemų funkcionavimą. Todėl persirgus gripu yra rekomenduojamas tik mažo fizinio aktyvumo krūvis, pacientams siūloma nepervargti ir stengtis ilgiau pamiegoti.
 
      Kartais nuovargis gali būti vienas iš pirmųjų ligos simptomų. Nuovargiu gali pasireikšti liaukų uždegimas, Laimo liga, hipotireozė (skydliaukės hipofunkcija), hipertireozė (skydliaukės hiperfunkcija), vėžys ar AIDS. Sergant vėžiu, paprastai be nuovargio pacientą vargina apetito stoka ir greitas svorio netekimas. Esant hipotireozei, pacientams dažnai pasireiškia bendras silpnumas, vidurių užkietėjimas ir bradikardija (širdies susitraukimų dažnis mažiau nei 60 k/min). Hipertireozės metu be nuovargio pacientai skundžiasi dažnu širdies plakimu ir širdies ritmo sutrikimu. Todėl rekomenduojama apsilankyti pas gydytoją, jeigu jūs jaučiate nuovargį, kurio pasireiškimui nėra realios priežasties (pvz.: didelio fizinio krūvio, nemigos, streso, nervinės įtampos darbe).
 
      Jeigu pacientas serga depresija, jį vargina liūdna nuotaika, sulėtėjęs mąstymas ir sulėtėję judesiai. Taip pat žmogus nesimėgauja tais dalykais, kurie anksčiau teikė džiaugsmą, praranda gebėjimą domėtis tiek sena, tiek nauja veikla. Pasikeičia kasdieninio gyvenimo įpročiai: pacientas priauga svorio arba atvirkščiai, jo netenka, kankina nemiga arba miega labai ilgai ir tiesiog negali atsikelti iš lovos, sumažėja lytinis potraukis (libido). Pacientas dažnai jaučia nuovargį ir energijos trūkumą, jam sunku susikaupti, logiškai mąstyti, būti ir bendrauti su kitais žmonėmis ilgesnį laiką. Tačiau pradėjus gydyti depresiją psichoterapija ar medikamentais, visi minėti simptomai paprastai baigiasi ir žmogus vėl gali jaustis laimingas ir energingas.
 
      Jeigu gydytojas, objektyviai įvertinęs pacientą ir atlikęs laboratorinius bei instrumentinius tyrimus, nenustato jokios būklės, sąlygojančios nuovargio pasireiškimą, yra diagnozuojamas chroniškas nuovargio sindromas. Chroniškas nuovargio sindromas yra būsena, kuri be realios priežasties sukelia išsekimą ir nuovargį. Paprastai pakeitus gyvenimo būdą paciento savijauta pagerėja be specifinio gydymo.
 
Nuovargio nugalėjimas
 
      Pagrindinis geros savijautos užtikrinimo metodas yra sveiko gyvenimo būdo propagavimas. Kad jaustumėtės kupini energijos ir pailsėję, turėtumėte subalansuoti savo mitybą pagal jūsų kūno masės indeksą ir individualų energijos poreikį, reguliariai mankštintis ir miegoti bent 6-8 valandas per parą. Gydytojai rekomenduoja vartoti mažo kaloringumo, bet didelės energetinės vertės turintį maistą, stengtis valgyti daug vaisių ir daržovių ir per parą išgerti apie 2 litrus vandens. Mankštintis siūloma kiekvieną dieną bent 30 minučių, kol suprakaituosite, ar padidės širdies susitraukimų dažnis. Rekomenduojamos sporto šakos, kurių metu į darbą yra įtraukiamos visos pagrindinės raumenų grupes, pvz.: plaukimas.
 
      Pabandykite išsiaiškinti, ar nuovargis yra tik dėl užsitęsusio miego trūkumo. Jeigu miegate 8 valandas ar daugiau per parą ir nuovargis užsitęsė nuo trijų iki keturių savaičių, būtina apsilankyti pas gydytoją ir pasitikrinti sveikatą. Tai ypač svarbu greitai padaryti, jeigu jus kamuoja ir kiti simptomai (gausus prakaitavimas naktį, svorio kritimas ar priaugimas, dusimas, balkšva gleivinė nosyje ir burnoje, kraujas išmatose ar šlapime, padidėję ir skausmingi limfiniai mazgai, troškulys ir padažnėjęs šlapinimasis). 

      Jeigu yra nustatoma pagrindinė liga, lėmusi nuovargio išsivystymą, jos veiksmingas gydymas pagerina ligonio savijautą.


Skaityti komentarus (1)
Straipsnių komentarai
Vardas*:    El.paštas:
Įveskite kodą, kurį matote paveikslėlyje.
Jei kodo neperskaitote, spaudinėkite ant paveikslėlio tol, kol kodas taps įskaitomas*.
Kiek bus 5 * 7 - 4 =  
APKLAUSA/ KONKURSAS
Klausimas:
Ar Jus veikia mėnulio pilnatis?
Atsakymai:
Taip, sunkiau užmigti
Taip, aplinkinių elgesys tampa keistas
Manęs neveikia
Rezultatai
 
2009 © Infomed.lt Visos teisės saugomos įstatymo. Kontaktai | Reklama
HexaPortal v1.7